Selecteer een pagina

De wachttijdenchecker

whatsapp06-44215252
(Alleen met Whatsapp)

Binnen 3 uur antwoord.
We appen op ma t/m vrij tussen 9:30 uur en 19:30 uur

Staat u op een wachtlijst voor een niet-spoedeisende ingreep?

Wilt u snel medisch geholpen worden?

Zoekt u de beste kwaliteit zorg in combinatie met de beste service?

Wilt u vooraf weten wat uw medische behandeling precies kost?

De snelste en beste Second Opinion?

TREEKNORMEN

Patiënten die specialistische zorg nodig hebben, of een behandeling in een ziekenhuis zullen moeten ondergaan, komen vaak terecht op een wachtlijst. Medio 2005 is afgesproken dat zorgaanbieders zich op dit gebied aan bepaalde normen moeten houden. Dit is de zogenaamde Treeknorm. Treeknormen zijn streefnormen die betrekking hebben op maximale wachttijden, waar zorgaanbieders rekening mee dienen te houden als service naar de patiënt toe. Binnen deze tijd heeft elke patiënt in principe recht op een behandeling. Treeknormen zijn niet alleen voor ziekenhuizen, maar ook voor huisartsen en apothekers opgesteld.

Wat zijn concreet aanvaardbare wachttijden volgens de Treeknorm? Zie ook hier

Geneesmiddelen

Binnen 1 werkdag kunt u uw geneesmiddelen ophalen bij de apotheek

Huisarts
  • In 80% van de gevallen kunt u binnen 2 werkdagen terecht bij uw huisarts
  • De maximale wachttijd is 3 werkdagen
  • Voor spoedeisende hulp kunt u direct terecht bij uw huisarts
Paramedisch hulpverlener

Binnen 1 week kunt u terecht bij uw paramedische hulpverlener (bijvoorbeeld fysiotherapeut of logopedist).

Eerste gesprek in het ziekenhuis
  • In 80% van de gevallen kunt u binnen 3 weken terecht in het ziekenhuis voor een eerste gesprek
  • De maximale wachttijd is 4 weken
  • Voor spoedeisende hulp kunt u direct terecht in het ziekenhuis
Diagnose of indicatie
  • In 80% van de gevallen heeft u binnen 3 weken toegang tot zorg om tot een indicatie of diagnose te komen
  • De maximale wachttijd is 4 weken
Mondzorg
  • Binnen 3 weken kunt u terecht voor een eerste gesprek bij bijvoorbeeld uw tandarts of orthodontist
  • Binnen 3 weken kunt u terecht voor een behandeling
  • Bij spoedeisende mondzorg wordt u binnen één uur geholpen
Polikliniek
  • In 80% van de gevallen kunt u binnen 4 weken terecht in het ziekenhuis voor een behandeling op de polikliniek waarvoor geen opname in het ziekenhuis nodig is
  • De maximale wachttijd is 6 weken
Opname ziekenhuis
  • In 80% van de gevallen kunt u binnen 5 weken terecht in het ziekenhuis voor een behandeling waarvoor een opname in het ziekenhuis nodig is
  • De maximale wachttijd is 7 weken
Geestelijke Gezondheidszorg (GGZ)
  • Maximale wachttijd bij aanmelding: 4 weken
  • Maximale wachttijd tussen aanmelding en beoordeling: 4 weken
  • Maximale wachttijd tussen beoordeling en ambulante behandeling: 6 weken
  • Maximale wachttijd tussen beoordeling en intramurale behandeling: 7 weken
Verpleging en verzorging
  • Verpleging: 6 weken
  • Verzorging: 13 weken
  • Thuiszorg: 6 weken

In vele gevallen slagen ziekenhuizen er uiteindelijk niet in om de Treeknormen te halen, door steeds hoger oplopende wachttijden. De lange wachttijden worden over het algemeen door drie factoren veroorzaakt, te weten de hoogte van de zorgcapaciteit, het aantal stappen dat nodig is gedurende het aanmeldingstraject en de wijze waarop de planning tot stand komt.

Het is met name de laatste factor die de lange wachttijden tot gevolg heeft: problemen met het adequaat plannen van afspraken binnen zorginstituten. Hierdoor moeten enorm veel patiënten onnodig lang wachten op behandelingen en ingrepen, iets dat in relatie tot de reden daarvoor eigenlijk onaanvaardbaar is.

In dit geval kan bemiddeling voor u vele mogelijkheden bieden. Bij de meeste zorgaanbieders is het mogelijk om de wachttijd op te vragen. Indien u dit echter geheel zelf zult moeten doen, bent u hier behoorlijk wat tijd aan kwijt. Met de wachttijdenchecker is het mogelijk, om binnen een mum van tijd te achterhalen of u elders sneller terecht kunt.

Informeer vandaag nog naar de mogelijkheden en vul het contactformulier in. Wij zullen u spoedig contacteren om een passende oplossing te vinden.

Voorbeeld:

Een verzekerde heeft bijvoorbeeld bij het sporten zijn knie bezeerd. Ook na een dag blijft de knie dik en pijnlijk. Na een bezoek aan de huisarts volgt een doorverwijzing naar een fysiotherapeut. Deze start snel de behandeling, maar na 6 weken is er geen verbetering. Daarom keert de verzekerde terug naar de huisarts. Hij krijgt een verwijzing voor een orthopeed. In het ziekenhuis blijkt er een wachttijd van meer dan 4 weken voor een eerste consult te zijn. En de knie doet echt heel erg zeer…..

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je bent succesvol ingeschreven

Pin It on Pinterest

Share This